הבלוג

גיבוש וחברות בצוותי עבודה

האדם הוא יצור אגואיסט, הרוצה ליהנות, להצליח מצד אחד ומצד שני מחפש בטחון, שלווה, ירידת לחץ, יעילות, יצירתיות בעבודה ועוד. אנחנו רואים בחברות עבודה מתקדמות, כמו גוגל לדוגמה, השקעה גדולה בסביבת העבודה של העובד, שתהיה סביבה נוחה, צבעונית, מגבשת, מזמינה, הגורמת ליצירתיות.

במאמר קצר זה נחקור כיצד גיבוש וחברות בעבודה משפיעה עלינו. המערכות במקומות העבודה, כיום,  הן מאוד מורכבות וסבוכות, ולא מספיק ידע של אדם אחד, אלא דרושה קבוצה, כלומר יש צורך בשיתוף פעולה, בתפיסה רחבה יותר של הידע, בהתממשקות וחיבור של מספר מערכות. ברוב מקומות העבודה, משתדלים לאתר עובדים מוכשרים, להשקיע בהם, לעודד הצלחה ותחרות, ועובד שלא מצליח, הוא בסכנת פיטורין. יש היררכיה מאוד ברורה, עובד שהוא בתחתית הסולם כמעט ולא יכול להתקדם, הלחץ הוא גדול.

אם נתבונן במשפחה, שם אנחנו שמחים שחבר משפחה מצליח (כאילו שאנחנו הצלחנו), ולחילופין בצרה, המשפחה מגויסת לחלץ ולעזור, הלכידות המשפחתית, היא כוח גדול מאוד שעזר לנו לשרוד כחברה. במשפחה שיש חום ובטחון, ישנה קרקע פורייה לגדילה ולהתפתחות, ואילו במשפחה קרה להיפך. אנחנו צריכים לשאוף שהיחס והחברות של צוותים במקומות העבודה, יהיה מצב הדומה למשפחה חמה, ששם אנחנו מרגישים ביטחון, שאם מישהו נכשל במשהו, כולנו נכשלנו, משום שלא עזרנו אחד לשני, לא בדקנו מה ניתן לעזור, והאשמה לא נופלת על היחיד, אלא על כולנו וחזקה עלינו לבדוק כיצד אנחנו כצוות נכשלנו, מה השתבש בדרך, ומצד שני הצלחה, היא גם לא הצלחה של היחיד, אלא הצלחה של כל הגורמים החל מהעובד הזוטר ביותר.

כל עובד צריך להרגיש שיש לו מקום, שיש לו אפשרות להתקדם, שיש לו אפשרות לתרום עוד מעצמו, שהקול שלו נשמע, וחשוב להוקיר תודה, ולעודד התפתחות. חברת גוגל לדוגמה מאפשרת לעובדים שלה יום בשבוע להתעסק בפרויקט מיוחד/ אחר, גם קבלה לעם מאפשרת לא מעט לעובדיה, תתארו לכם מקום עבודה כזה שגם המנקה יכולה יום בשבוע להתעסק בפרויקט אחר, איזה מוטיבציה יש לה, איזו הרגשה. הלוואי ונבין את העוצמה שבכוח החיבור, בעוצמה של הלכידות, בשוויון הזדמנויות לכולם.